10.12.05

suuttumus

M suuttui, kun esitin näkökulmani pelinhoitajista irkissä yhteiselle tutullemme (, joka on entinen pelinhoitaja itsekin). Minun näkökulmastani pelinhoitajien yleisin yhdessä toteutettu ajanviettotapa liittyy aina alkoholiin. Pyrin kovasti huomauttamaan, että näkökulmani on - myönnän sen - rajoittunut, MUTTA se on ainoa näkökulma, joka minulla sattuu asiasta olemaan. Olen luonut mielikuvan kokemusteni perusteella, enkä tahallani ole sellaista ajatusta tuosta ammatista rakennellut. M piti sitä henkilökohtaisena loukkauksena työtään ja persoonaansa kohtaan. Väitti, että minun pitäisi muuttaa mielikuvaani. Vaan miten ihmeessä sitä muutan, kun ei ihmisen mieli toimi niin. En minä käsitystäni voi hänen halunsa mukaan vain napista painamalla vaihtaa. Kokemukseni ovat mitä ovat.

Yritin sanoa, että hän näkee asiat eri tavalla kuin minä, koska minä satun olemaan ulkopuolinen. Mielikuvani ei ole väärä, vaan ulkopuolisen silmin rakennettu. Hän ei voinut hyväksyä. Hän ei voinut hyväksyä myöskään sitä, että minun moraalikäsitykseni sanoo, että alkoholi itsetarkoituksena on väärin. Hänen mielestään se on osa nuoren ihmisen elämää ja siten täysin luonnollista.

Aina välillä on vaikeaa törmätä siihen, että hän pitää joustamattomasti kiinni omista mielipiteistään ja käsityksistään, enkä minä saisi olla eri mieltä. Eihän se maailmaa kaada, jos satumme olemaan jostain loppujen lopuksi kuitenkin hyvin mitättömästä asiasta eri mieltä. Asiat saavat niin mustavalkoiset piirteet, että ( - näin kuvittelen - ) asioissa hänen mielestään on aina jompi kumpi oikeassa ja toinen väärässä. Mielestäni tänään olimme molemmat oikeassa ja väärässä. Tätä en saa M:ää millään myöntämään. Tämä ei hänen mielestään liene mahdollista.

Ei kommentteja: