24.10.05

minä ite

Tuli tuossa mieleeni Äidin elämää lueskellessani sellainen asia, jotta kuinka erilaisia mielikuvia mahdankaan herättää teksteilläni. Millainen minä puhtaasti kirjoitusteni näkökulmasta olen? Itse en pysty lukemaan tekstejäni ulkopuolisen silmin. Minä tiedän, millainen ihminen tekstien takana asustaa. Sinä et tiedä. Enkä voi sitä sinulle sen kummemmin kertoakaan. Minä olen minä. Ajattelin kuitenkin kerätä tähän ne faktat, joiden perusteella joku saattaisi määritellä minut minuksi.
1) nainen
2) 24 vuotta
3) opeopiskelija vielä pari kuukautta
4) matematiikasta jollain perverssillä tavalla innostuva ja ehkä juuri siksi sitä sivuaineenaan lukeva humanistimatemaatikko (hoho, matemaatikko. joopajoo.)
5) poikaystävä M, joka asuu aivan liian kaukana ja jonka seurassa on tullut vietettyä viimeiset kolme vuotta enemmän tai vähemmän etäsuhteessa
6) matkustaa joka viikonloppu pois opiskelukaupungistaan, jossa ei viihdy oikeastaan lainkaan ja johon ei ole koskaan kotiutunut
7) netti-/ircaddikti
..ja miksikö tämä asia tuli mieleeni juuri Äidin elämää lukiessani? Siksi, että mielikuvani Äidistä oli jotakuinkin tälläinen: ~35-vuotias kotiäidin perikuva esiliinassaan perheenään kaksi lasta ja keski-ikää lähestyvä miehenpuolikas. Järkytys (ei negatiivisessa mielessä) oli suuri, kun totesin Äidin olevan ikäiseni nuori nainen. Mitä hitsiä?

Ei kommentteja: